Zo zorg je voor een consistente uitstraling op je Instagramfeed
Je vindt het lastig om een mooi geheel te krijgen op je instagram. Overal kom je leuke designs tegen en Canva biedt ontzettend veel kant-en-klare ontwerpen aan waarvan je alleen nog maar de tekst en foto’s hoeft aan te passen. Je vindt te veel dingen mooihebt te veel mogelijkheden, waardoor je vergeet te kijken naar het geheel. Hoe zorg je voor een consistente uitstraling op je instagram?
Zorg voor een aantal basis designs
Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan het is. Maak ongeveer 5 a 6 basisontwerpen die breed inzetbaar zijn. Dit kun je gewoon als templates in Canva maken en hoeft niet persé opgemaakt te worden in programma’s als Illustrator of Photoshop. Het werken vanuit basisontwerpen is ideaal, want je hoeft de templates alleen nog maar te vullen met nieuwe teksten of foto’s. Het kost je ontzettend weinig tijd als de basis eenmaal staat, en het zorgt voor rust op je feed.
Kies één kleurenpalet van maximaal 5 kleuren en laat deze terugkomen in al je designs
Het ideale kleurenpalet heeft 3 tot 5 kleuren. Ga je meer kleuren gebruiken, dan is dat verwarrend voor je klanten en verlies je je herkenbaarheid. Kies daarom niet meer dan 5 kleuren die je terug laat komen in de designs op je instagramfeed. Niet alle kleuren hoeven in één post aanwezig te zijn en hoeven ook zeker niet allemaal even vaak terug te komen. Speel hier zeker mee om te kijken wat je mooi vindt maar houd als basis dat je meestal 1-3 hoofdkleuren hebt, en de overige kleuren gebruikt als accentkleuren.
De hoofdkleuren vormen echt de basis van je kleurenpalet en gebruik je voor achtergronden, grote vlakken en elementen die prominent aanwezig zijn. De accentkleuren gebruik je om contrast toe te voegen en de nadruk te leggen op bepaalde elementen. Accentkleuren kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de randen om foto’s, knoppen, koppelingen (linkjes op je website), highlights en andere details.
Gebruik dezelfde lettertypes
Het gebruiken van dezelfde lettertypes zorgt ook voor eenvoud. Net als kleurgebruik zorgen ook het lettertype-gebruik voor herkenbaarheid bij je doelgroep. Per post zou ik maximaal 3 verschillende lettertypes gebruiken. Let wel op dat hoe meer lettertypes je gebruikt, hoe rommeliger je design kan ogen. Klanten raken dan afgeleid en het kan de leesbaarheid van je ontwerp verminderen.
Wil je het design rustig laten ogen maar wel wat speelse elementen toevoegen? Dan kun je ervoor kiezen om met twee lettertypes te werken maar daarin te spelen met letterdikte en lettergrootte. Daarnaast kun je beter uitpakken met leuke elementen zoals patronen en foto’s, dan dat je wild gaat met verschillende lettertypes. Zorg er daarbij ook voor dat de lettertypes niet alleen mooi, maar ook functioneel en goed leesbaar zijn.
Werk voor jezelf een patroon uit
Toen ik startte met mij instagram plaatste ik maar gewoon wat ik op dat moment mooi vond. Pas later begon ik met het uitwerken van een heel patroon voor mijn instagram. Ik tekende 6 x 3 blokken op een blaadje en begon met markeerstiften een paar patronen uit. Iedere kleur markeerstift was een ander soort post met een andere kleur achtergrond. Het gebruik van een patroon in je Instagram-feed zorgt ook voor rust en eenvoud. Je hebt hierin heel veel leuke mogelijkheden dus kijk vooral eens wat voor jou werkt en wat mooi is bij het soort designs dat je hebt ontwerpen.
Plan posts vooruit
Zelf werk ik heel graag met Planoly. Dit is een betaald programma waarmee je je post voor maanden vooruit kunt plannen. Het fijne hiervan is dat je de posts alvast in je feed kunt zetten, zonder ze al te hoeven inplannen of te plaatsen. Op die manier kan ik de volgorde van de posts zien en hier en daar wat verschuiven als het toch niet zo lekker loopt. Dit is ook handig om het patroon dat je hebt ontworpen terug te zien en de kleuren van de achtergronden alvast op de goede volgorde te zetten. Dat doe ik zelf ook en het werkt perfect!
Kies de werkwijze die bij jou past
Natuurlijk verlies je hiermee ook wel een beetje de vrijheid om te plaatsen wat je wil omdat je aan bepaalde kleuren en designs vastzit. Als dat iets is wat je als vervelend ervaart en het je creativiteit om te plaatsen wat je wil in de weg zit, doe dit dan ook zeker niet. Uiteindelijk blijft het belangrijk om te kunnen plaatsen wat je wil, hoe je wil en wanneer je wil. Ik merk zelf gewoon dat dit het voor mij makkelijker maakt en op die manier kan ik consistent posts blijven plaatsen. Ik kan vooruit kijken, zie wat voor post er nodig is en kan op basis daarvan een design maken. Wat voor de één fijn is en goed werkt, hoeft voor de ander nog niet ideaal te zijn. Ga dus vooral voor een manier die voor jou fijn werkt!
Liever het bouwen van templates uitbesteden?
Als grafisch vormgever help ik je graag aan een aantal basis-designs/templates voor je Instagram waarmee je direct aan de slag kunt. Ik lever ze aan in Canva zodat je ze zelf alleen nog maar hoeft te vullen met jouw content. De ontwerpen zijn volledig op maat gemaakt voor jouw business. Je kiest zelf wat voor soort templates je graag zou willen en ik lever ze compleet in jouw huisstijl aan.
Eens kijken wat ik voor je kan betekenen? Boek dan geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek in.
Related Posts:
WordPress.com of WordPress.org? Zo maak je de juiste keuze
In deze blog neem ik je mee in de verschillen, en dan vooral de voor- en nadelen, van wordpress.com en wordpress.org. Ik maak alle websites met...
Zo kies je een goede domeinnaam
Voordat je een website gaat (laten) maken, dien je eerst een domeinnaam aan te schaffen en een hostingabonnement af te nemen zodat je je website ook...
Alles over contactformulieren op je website
Als webdesigner kom ik op veel verschillende websites terecht. En tijdens het doorlopen van veel websites zie ik dat contactformulieren op veel...
0 Comments