Prijzen op je website: waarom wel of niet? 

Je hebt voorstanders voor het benoemen van je prijs op de website van je onderneming, en er zijn mensen die hier op tegen zijn. Hoewel ik zelf de voorkeur geef aan het wél benoemen van je prijzen, snap ik dat er ook mensen zijn die dit liever niet doen. In de blog van vandaag wil ik de redenen benoemen waarom je prijzen wél, en waarom je ze niet op je website zou kunnen zetten. Op die manier kan je zelf een eerlijke afweging maken. Het blijft namelijk ook afhankelijk van de wensen van jou als ondernemer, de doelgroep en de branche waarin je werkzaam bent.

Stap 2 - Ik begin direct met het omzetten van jouw ideeën naar een concreet ontwerp | Global Graphics

Redenen om je prijzen niet te benoemen

1. De prijs is lastig te bepalen doordat ieder project anders is

Het kan natuurlijk zijn dat je pakketten op maat aanbiedt. Geen één klant heeft precies hetzelfde pakket nodig, de duur van het project is niet hetzelfde, of er kunnen extra aanpassingen en dergelijke aan een pakket worden toegevoegd. De prijs van maatwerk is lastig te benoemen op je website en het is risky om dan een vanaf-prijs te benoemen op je site. Het kan dan namelijk zo zijn dat het, op basis van de wensen van de klant, ineens 3x zo duur blijkt te zijn. Dan heb je ook wat aan de klant uit te leggen. Niet ideaal dus. Om die reden is het goed om de prijzen niet te benoemen op je website.

2. Je wil eerst een relatie met je klant opbouwen

Een andere reden om de prijzen niet op de website te benoemen, is om ervoor te zorgen dat geïnteresseerden eerst contact met je opnemen. Op die manier heb je de mogelijkheid om eerst te focussen op het opbouwen van een band met je (potentiële) klant doordat hij/zij je eerst beter kan leren kennen. 

Het voordeel hiervan is dat je een “gun-factor” creëert omdat je al meerdere contactmomenten hebt gehad voordat er een offerte wordt gestuurd. Als je weet dat je snel een connectie kunt opbouwen met potentiële klanten, dan zou dit een goede reden kunnen zijn om de prijzen niet te benoemen.

3. Je wil flexibiliteit met prijswijzigingen

Als er geen prijzen op je website staan, dan biedt dat over het algemeen meer flexibiliteit met het doorvoeren van prijswijzigingen. Het kan belangrijk zijn om je prijzen regelmatig te wijzigen in verband met concurrentie (als zou ik wel de focus blijven houden op de waarde die je biedt, niet alleen op de prijzen van je concurrenten), maar ook inflatie, prijsverhogingen, kosten van materialen, seizoensinvloeden en politieke gebeurtenissen kunnen redenen zijn om prijsverhogingen door te voeren.

Een andere reden kan zijn om jezelf ruimte te bieden voor prijsonderhandelingen, afhankelijk van de omvang van het project of de specifieke behoeften van de klant.

Flexibiliteit met prijswijzigingen - Blog: Prijzen op je website: waarom wel of niet? | Global Graphics

Redenen om je prijzen wél te benoemen

1. Je staat voor transparantie & geloofwaardigheid

Voor klanten is het ontzettend belangrijk dat je transparant bent. Het liefst willen ze precies weten hoe zo’n pakketprijs is opgebouwd. Als je daar mysterieus over gaat doen, dan kan het zijn dat een klant zich sneller opgelicht voelt en verlies je je geloofwaardigheid. Op die manier ga je geen band opbouwen met een klant en ga je die gun-factor waarover ik het eerder had, niet krijgen. Een vaste prijs geeft de klant vertrouwen en biedt jou als ondernemer geloofwaardigheid.

2. Je komt liever direct in contact met serieuzere klanten

Als jij bijvoorbeeld de mogelijkheid biedt om de klant direct een afspraak in je agenda te laten inplannen voor een kennismakingsgesprek, dan weet je dat je met serieuzere klanten te maken hebt. De kans is groter dat zij klant zullen worden. Die klant heeft namelijk vóór het inplannen van een call écht wel eerst gekeken naar welke tarieven jij hanteert. Dat del is dus getackeld, wat het tijdens het kennismakingsgesprek een stuk gemakkelijker maakt. 

Ze weten dus wat je aanbiedt, jouw persoonlijkheid spreekt ze aan (ook een belangrijke factor), en ze weten welke prijzen je hanteert. Het hele prijs-verhaal is voor de klant dus geen verrassing meer, waardoor ze daar ook niet meer op kunnen afhaken, mits je een goed verhaal hebt en echt het probleem van de klant kan oplossen natuurlijk.
Stap 2 - Ik begin direct met het omzetten van jouw ideeën naar een concreet ontwerp | Global Graphics

3. Je wil graag de drempel verlagen

Zodra een klant op je website kijkt, dan zal hij/zij zo ongeveer als eerste op zoek gaan naar de tarieven die jij hanteert voor je diensten. Geef toe, dat doe je zelf ook, toch? Als ze nog helemaal niet weten hoeveel je voor je diensten vraagt, dan is de kans klein dat ze bijvoorbeeld je contactformulier gaan invullen of een offerte op maat gaan aanvragen.

Om dat te doen moeten ze namelijk al direct een aantal persoonlijke gegevens achterlaten en zo ver is de klant nog helemaal niet. Het is echt veel gevraagd van een websitebezoeker om al direct contactgegevens achter te laten, vooral als ze nog niet heel serieus zijn maar gewoon eens willen informeren naar prijzen. Als klant heb je direct het gevoel dat je ergens aan vast zit of lastiggevallen gaat worden met telefoontjes met de vraag of je “er al uit bent” terwijl je je gewoon aan het oriënteren bent. Verlaag dus de drempel door (vanaf-)prijzen te benoemen.

4. Je wil je concurrenten voor zijn

Als klanten op zoek zijn naar bijvoorbeeld een webdesigner, bruidsfotograaf of illustrator, dan gaan ze waarschijnlijk eens rondkijken naar de mogelijkheden. Ze bekijken verschillende websites, op zoek naar de stijl die ze mooi vinden. Als ze een stijl hebben gevonden die ze aanspreekt, wil de klant zonder twijfel weten welk prijskaartje daaraan hangt.

Stel, de klant heeft 3 mogelijkheden waarvan de gemaakte websites, stijl van de bruidsfoto’s of manier van illustreren ze aanspreekt, maar op maar 1 van de 3 websites staat een prijs vermeldt, dan is de kans ontzettend groot dat ze voor dat ene bedrijf zullen gaan waarvan de prijs vermeld staat (óf ze gaan op zoek naar 2 andere bedrijven om alsnog prijzen te kunnen vergelijken). De reden is een combinatie van twee bovenstaande voordelen: je bent transparant in je prijzen, wat bijdraagt aan je geloofwaardigheid en wat de drempel voor de klant verlaagt. Zo sta je al 1-0 voor op je concurrenten.

Global Graphics Creative Studio | Webdesign & Grafisch ontwerp

Durf je geen prijzen te benoemen?

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een beter idee van de voor- en nadelen van het benoemen van prijzen. Kijk vooral wat voor jou, jouw doelgroep en binnen jouw vakgebied goed werkt. Het kan natuurlijk ook zijn dat je je prijzen niet durft te benoemen. Mocht dat het geval zijn, dan denk ik dat je eerst aan de slag moet gaan met zorgen dat je met meer zelfverzekerdheid gaat ondernemen. Als je geen prijzen durft te benoemen, betekent dat meestal dat je niet achter je eigen werk staat en dat je niet de waarde van je eigen diensten inziet. Als jij dat niet doet, hoezo moet een klant dat dan wel inzien? Ga eerst daarmee aan de slag, dan wordt het benoemen van prijzen op je website daarna een stuk makkelijker omdat je weet wat je waard bent.

Laat me vooral weten waar jouw keuze op is gevallen (het benoemen van wél of géén prijzen op je website) en waarom. Drop hieronder een reactie of laat het me weten door een berichtje te sturen via mijn socials. Ik hoor in ieder geval heel graag van je!

Related Posts:

Wat zijn de voordelen van een aantrekkelijke website?

Wat zijn de voordelen van een aantrekkelijke website?

Ondernemers staan er vaak niet bij stil wat een aantrekkelijke website voor je onderneming kan betekenen. Voor veel mensen voelt het als een “moetje” om een website te hebben, iets waar ze veel te veel tijd mee kwijt zijn en waar ze veel te weinig klanten uit halen....

read more
Waar moet je op letten bij de aanschaf van hosting?

Waar moet je op letten bij de aanschaf van hosting?

Het kiezen van een goede hostingpartij voor je website is van groot belang. Daarom is het handig om rekening te houden met een aantal factoren. In deze blog vertel ik je wat deze factoren zijn en geef ik je tips over de aanschaf van hosting.Wat is hosting?Laten we bij...

read more

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *