Zo kies je een goede domeinnaam
Voordat je een website gaat (laten) maken, dien je eerst een domeinnaam aan te schaffen en een hostingabonnement af te nemen zodat je je website ook daadwerkelijk kunt laten draaien. Een domeinnaam kies je natuurlijk niet zomaar, want er zitten best wel wat ongeschreven regels aan die handig zijn om te weten voordat je er eentje aanschaft. In deze blog vertel ik je alles over het kiezen van een goede domeinnaam.
Wat is een domeinnaam precies?
Je domeinnaam is het linkje dat wordt ingetypt in een browser, in mijn geval is dat bijvoorbeeld www.global-graphics.nl. Zonder hosting abonnement heb je alleen een los domein, waardoor er geen website gebouwd kan worden. Je hosting is als het ware een online ‘ruimte’ die je huurt om je website in op te slaan zodat deze wereldwijd kan worden bezocht. Kortom: Je website bestaat dus altijd uit een domeinnaam én een hosting. Zonder één van beiden werkt je website niet.
Wil je meer informatie over hosting? Lees ook: Waar moet je op letten bij de aanschaf van hosting?
Hoe kies ik mijn domeinnaam
Allereerst wil ik je een aantal algemene tips geven over domeinnamen. Daarna gaan we het hebben over de lengte van een domeinnaam, de taal, cijfers en koppeltekens, afkortingen en extensies. Ja, je moet op veel zaken letten bij het kiezen van je domeinnaam maar ik leg het je allemaal uitgebreid uit zodat jij daarna de juiste keuze kunt maken. Heb je nog vragen naar aanleiding van mijn tips? Neem dan vooral contact met me op.
Gebruik van trefwoorden
De eerste algemene tip waarmee ik wil starten is dat het slim is om rekening te houden met je vindbaarheid. Als je ervoor zorgt dat je woorden gebruikt die in jouw vakgebied worden gebruikt en begrepen én zoektermen die vaak door jouw doelgroep worden gebruikt, dan draagt dat bij aan een betere vindbaarheid.
Je bedrijfsnaam als domeinnaam
Verder raad ik je aan om een domeinnaam te kiezen die te maken heeft met je bedrijfsnaam. Als je bedrijfsnaam nog beschikbaar is als domeinnaam, dan zou ik daar altijd voor kiezen. Een domeinnaam die aansluit op jouw bedrijfsnaam is namelijk het meest logische en daar zullen mensen ook als eerste op gaan zoeken als ze interesse hebben in jouw product of dienst.
Kies een naam die gemakkelijk uit te spreken en te typen is
Als je wil dat jouw domeinnaam bij de mensen blijft hangen, houd het dan simpel. Zorg ervoor dat jouw doelgroep de naam gemakkelijk uit kan spreken en kan typen. Hieronder geef ik je nog een aantal andere tips die hiermee samenvallen dus lees die ook eens goed door.
Wees toekomstgericht bij het kiezen van je domeinnaam
Je wil een domeinnaam die je nog jarenlang kunt gebruiken. Wees daarom toekomstgericht in het kiezen van je domeinnaam. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om te kiezen voor een naam waarin jouw huidige doelgroep staat omschreven, want wie zegt dat jij over 3 jaar nog steeds met diezelfde doelgroep wilt werken? Zorg dat de naam relevant blijft en niet specifiek is voor een bepaalde fase binnen je bedrijf.
Onderscheid jezelf met je domeinnaam
Hoe algemener je domeinnaam is, hoe moeilijker het te onthouden al zijn. Daarnaast is er ook meer concurrentie bij de aanschaf van je domeinnaam dus dat is ook een goede reden om voor iets unieks te gaan!
Controleer handelsmerken om juridische problemen te voorkomen
Wil je juridische problemen voorkomen, dan is het handig om vooraf even te checken of de domeinnaam geen inbreuk maakt op bestaande handelsmerken. Deze stap raad ik ook al aan voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel om zo ook problemen met je bedrijfsnaam te voorkomen. Websites waarop je de beschikbaarheid kunt checken, zijn: https://www.boip.int/nl/merkenregister (internationaal) en https://www.kvk.nl/zoeken/ (binnen Nederland).
Check ook eens social media
Als je al een specifieke gebruikersnaam in gedachte hebt zodat dit mooi in lijn ligt met je bedrijfsnaam, domeinnaam en je socials, dan raad ik je aan om vóór de aanschaf van je domeinnaam ook alvast eens op social media te kijken of de naam in kwestie nog beschikbaar is. Het zou natuurlijk zonde zijn als alles is aangemaakt, ingesteld en betaald, waarna blijkt dat je social media gebruikersnaam niet meer beschikbaar is en jij het moet doen met bedrijf123.
Hoe lang moet mijn domeinnaam zijn?
Het KISS Principe: Keep it simple, stupid. Zorg ervoor dat de naam niet te ingewikkeld of te lang is want daarmee maak je het onnodig moeilijk voor de klant. Het moet gemakkelijk te onthouden zijn en houd het daarbij zo kort mogelijk. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om afkortingen te gebruiken, maar daar geef ik je later in deze blog ook een aantal tips over.
In welke taal moet mijn domeinnaam staan?
De taal waarin je domeinnaam moet staan is afhankelijk van je doelgroep en je locatie. Als je je wilt richten op internationale klanten dan raad ik je aan om een Engelse domeinnaam te gebruiken. Ben jij de lokale vishandel op de hoek, dan heeft een internationale extensie geen zin, dus raad ik je aan om een Nederlandse domeinnaam te kiezen. Tenzij je als vishandel natuurlijk een Engelse bedrijfsnaam gebruikt. Maar over het algemeen zou ik de taal kiezen die aansluit op je doelgroep.
Hoe zit het met cijfers en koppeltekens?
Over het algemeen raad ik het af om met veel cijfers en koppeltekens te werken. De reden hiervan is dat het voor verwarring kan zorgen en dat mensen op die manier op een andere site terechtkomen dan die van jou. Dat zorgt voor frustratie bij de klant en jij loopt mogelijk klanten mis.
Nu snap ik wel dat als jouw bedrijfsnaam uit twee woorden bestaat, dat je hier dan een koppelteken tussen wilt zetten. Vooral als de domeinnaam zonder het koppelteken of cijfer niet meer beschikbaar is. Zelf had ik hetzelfde en ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb gehad. Mijn advies is daarom: Kun je verwarring voorkomen? Ga dan voor de domeinnaam zonder het streepje of een cijfer. Is deze niet meer beschikbaar en ben je gek op die ene domeinnaam? Ga dan voor een domeinnaam mét koppelteken of cijfer. Ik raad je wel sterk af om met meer dan één koppelteken te werken. Maximaal 1 dus.
Hoe zit het met afkortingen?
Hetzelfde geldt voor afkortingen. Kan het verwarring veroorzaken bij een (potentiële) klant, doe het dan niet. Als je zeker weet dat jouw doelgroep een afkorting begrijpt, dan kun je deze wel gewoon in je domeinnaam verwerken.
Stel, ik ben een boekhouder en ik wil een blog over btw starten om mijn kennis te delen. Als je afkortingen zou vermijden, dan krijg je een ontzettend lange domeinnaam, bijvoorbeeld: www.allesoverbelastingovertoegevoegdewaarde.nl. In dit geval kun je natuurlijk beter de afkorting gebruiken omdat deze toch al 99% van de tijd wordt gebruikt en iedereen weet wat deze afkorting inhoudt. Dan krijg je: www.allesoverbtw.nl. Kort, duidelijk en geen rare termen die de klant niet begrijpt.
Mijn tip: Gebruik alleen een afkorting als je zeker weet dat jouw doelgroep weet wat deze afkorting betekent en deze zelf ook gebruikt.
Welke extensie (.nl, .com, etc.) gebruik ik?
Voor het idee werken we vanuit de domeinnaam allesoverbtw. Ik wil als Nederlandse boekhouder de mensen iets gaan leren over btw. Ik spreek zelf Nederlands, ik werk vanuit Nederland en mijn doelgroep is Nederlands. In dat geval kun je het beste voor een .nl domeinnaam te gaan. De reden is simpel: een .nl domeinnaam wekt vertrouwen in deze specifieke situatie.
Of iets vertrouwen opwekt is dus puur afhankelijk van je locatie, doelen en je doelgroep. Want ben ik een make-up merk dat wereldwijd wordt verkocht, dan straal je juist geloofwaardigheid en professionaliteit uit met een .com domeinnaam. Een .com domeinnaam geeft over het algemeen aan dat een bedrijf wereldwijd opereert.
SEO-technisch maakt het overigens niet uit of je een .nl of .com extensie hebt. Google behandelt alle websites hetzelfde dus laat daar je keuze vooral niet vanaf hangen. Qua prijs is een .com domeinnaam iets duurder, maar veel scheelt het niet. Hooguit een paar euro per jaar (afhankelijk waar je je domeinnaam aanschaft).
Hoe check je de beschikbaarheid van een domeinnaam?
Er zijn veel verschillende websites waarop je kunt checken of een domeinnaam nog beschikbaar is. Als je al een hostingaccount hebt afgenomen bij een hosting provider, dan kun je daar vaak ook een domeinnaam aanschaffen en checken of de gewenste naam nog beschikbaar is. Is dat niet het geval, dan krijg je andere opties te zien. Denk aan een ander voorzetsel, een andere extensie of net een andere variatie op de gewenste domeinnaam.
Eén van de vele andere websites waarop je dit kunt checken is: https://www.sidn.nl/nl-domeinnaam/domeinnaam-zoeken maar je kunt ook eens Googlen op Domain availability checker. Wat ik zelf meestal eerst doe is om gewoon de domeinnaam die ik graag zou willen, in te typen in mijn browser. Krijg je een foutmelding? Dan is de kans groot dat de naam nog beschikbaar is.
Wat als mijn domeinnaam al bezet is?
Het is natuurlijk ontzettend jammer als de door jou gekozen domeinnaam al bezet is. Wat je dan kunt doen is eens checken of dezelfde domeinnaam nog wel beschikbaar is met een andere extensie. Had je graag .nl maar is .com wel beschikbaar? Dan zou je het kunnen overwegen. Stel je wilde .com maar .nl is wel beschikbaar maar is jouw doelgroep internationaal? Dan zou ik liever voor een andere domeinnaam gaan dan voor de .nl extensie. Het is dus een beetje afhankelijk van de situatie.
Een tweede optie is om degene te benaderen die de domeinnaam is zijn/haar bezit heeft. Misschien doet diegene er niets mee en kun jij hem voor een leuk bedrag overnemen? Op websites als https://who.is/ kun je opzoeken waar de domeinnaam geregistreerd staat. Zo kun je eventueel contact zoeken met de domeinhouder om te kijken of het mogelijk is om de domeinnaam over te kopen. Let er wel op dat je niet wordt opgelicht hiermee!
Dit was mijn spreekbeurt over domeinnamen
Er is heel wat te vertellen over domeinnamen en dat maakt de keuze misschien nog net wat makkelijker. Het is handiger dat je deze dingen nu weet, dan voordat je je domeinnaam aanschaft en er een hele website op hebt gebouwd.
Wil jij graag advies over je domeinnaam of heb je een nieuwe domeinnaam aangeschaft en wil je dat je website overgezet wordt naar dit nieuwe domein? Hier help ik je graag bij! Plan een call in, vul het contactformulier in of stuur me een berichtje via mijn socials. Ik hoor graag van je!
Related Posts:
WordPress.com of WordPress.org? Zo maak je de juiste keuze
In deze blog neem ik je mee in de verschillen, en dan vooral de voor- en nadelen, van wordpress.com en wordpress.org. Ik maak alle websites met...
Alles over contactformulieren op je website
Als webdesigner kom ik op veel verschillende websites terecht. En tijdens het doorlopen van veel websites zie ik dat contactformulieren op veel...
De voordelen van een strippenkaart bij Global Graphics
Sinds vorige jaar bied ik niet alleen meer volledige webdesign- en designpakketten, maar ook strippenkaarten aan. De reden dat ik hiermee ben...
0 Comments