Alles over contactformulieren op je website
Als webdesigner kom ik op veel verschillende websites terecht. En tijdens het doorlopen van veel websites zie ik dat contactformulieren op veel verschillende manieren worden gebruikt. Sommige ondernemers hebben op iedere pagina een contactformulier staan waardoor je er niet omheen kan, terwijl het op een andere website lastig te vinden is. De een heeft een heel uitgebreid contactformulier, terwijl de ander alleen de hoognodige informatie vraagt. Nu krijg ik weleens de vraag: Hoe gebruik ik mijn contactformulier op de juiste manier en waar plaats ik deze? Laat ik je meenemen in het gebruik van contactformulieren op je website.
Op welke pagina’s plaats je je contactformulier?
– Je contactpagina
Het kan lastig zijn om te bepalen op welke pagina’s je een contactformulier plaatst. De eerste en meest logisch pagina is natuurlijk je contactpagina. Potentiële klanten die op je website komen en direct een vraag hebben, zullen als eerste op zoek gaan naar deze pagina. Zorg er dus voor dat deze aanwezig is.
– Pagina’s met jouw aanbod (landingspagina’s/salespages)
Als je een vrij uitgebreid aanbod hebt, dan raad ik je ook aan om een contactformulier op je salespages (landingspagina’s) te plaatsen. De reden is dat je mensen het zo gemakkelijk mogelijk wilt maken. Hebben ze een vraag, kunnen ze daar geen antwoord op vinden en moeten ze weg van de pagina om contact te kunnen leggen? Dan zijn je klanten uit hun flow en daar verlies je klanten op.
Op welke pagina’s plaats je géén contactformulier?
Pagina’s waarop ik geen contactformulier zou plaatsen om overkill te voorkomen, zijn pagina’s als je homepage of de “over mij” pagina. Heb je een onepager website (een website die uit één lange pagina bestaat) dan is het natuurlijk een ander verhaal. Daar plaats je je contactformulier wél op de homepage, aangezien dat dan ook meteen je enige pagina is.
Contactformulier óf mogelijkheid tot inplannen van een kennismakingsgesprek?
Plaats op je contactpagina al-tijd een contactformulier. Op die manier verlaag je een drempel en maak je het de klant makkelijk. Het is zonde als je alleen de mogelijkheid geeft om een call in te plannen. Ik snap dat jij graag met je potentiële klant in gesprek gaat (grote kans dat je ze binnenhaalt als ze eenmaal een call plannen) maar dit kan voor de klant een te hoge drempel zijn.
Misschien heeft diegene eerst nog even een korte vraag over je aanbod en is hij of zij nog niet zover dat ze nu gaat kopen. Dan wil deze persoon hoogstwaarschijnlijk niet direct een call in worden getrokken omdat ze het idee hebben dat ze dan al ergens aan vast zitten. Zorg dus altijd voor een contactformulier op je contactpagina! Dat betekent overigens niet dat je óók de mogelijkheid kunt bieden om een kennismakingsgesprek in te plannen voor de klanten die hier wél klaar voor zijn.
Hoe moet zo’n contactformulier eruit zien?
1. Schrijf een korte introductie boven het contactformulier
Dit zorgt ervoor dat de klant zich welkom voelt en het wekt vertrouwen. Dit hoeft geen uitgebreid stuk tekst te zijn want zoveel is er niet te vertellen als het om een contactformulier gaat. Plaats eventueel ook je social media icoontjes erbij en nog eens los je contactgegevens voor klanten die liever op een andere manier contact met je opnemen.
Een extra tip van mij: Zorg ervoor dat het contactformulier direct zichtbaar is wanneer een klant op de contactpagina terecht komt. Je wilt niet dat de klant moet zoeken of naar beneden hoeft te scrollen om het contactformulier te vinden.
2. Zorg voor een logische volgorde
Start eerst met de klantgegevens, zoals naam, mailadres en telefoonnummer. Vervolgens kan de klant zijn/haar vraag stellen. Andersom voelt onlogisch en ga ook niet eerst beginnen met persoonlijke gegevens, laat de klant dan hun vraag stellen, en stel daarna nogmaals een persoonlijke vraag. Zorg ervoor dat er logica zit in de opbouw van het contactformulier.
3. Wees duidelijk
Gebruik duidelijke labels voor elk veld zodat duidelijk is wat de klant hier moet invullen. Dat voorkomt frustratie. Dit soort punten lijken klein en onbelangrijk, maar als je hier niet op let dan ga je echt klanten mislopen.
4. Maak hem visueel aantrekkelijk
Het liefst natuurlijk in je huisstijl/de stijl van de rest van je website. Het zou zonde zijn als je hier een lelijk en oubollig contactformulier voor gebruikt. Maak hem aantrekkelijk!
5. Gebruik een onzichtbare spamfilter
Er zijn verschillende manieren om een onzichtbare spamfilter op je contactformulier te zetten. Hoe dit precies in zijn werk gaat zal ik op een ander moment uitleggen, maar dat je dit doet is erg belangrijk. Het is namelijk voor een potentiële klant toch weer een extra stap en voor sommigen een uitdaging om een rekensom te beantwoorden, een woord te ontcijferen of stoplichten in een afbeelding te zoeken waarbij er net een hoekje van het stoplicht nog in een nieuw blok valt en je niet weet of je hem moet aanklikken of niet. Krijgen mensen stress van. Niet doen dus.
6. Plaats een duidelijke Call to Action
Nadat de klant alle gegevens heeft ingevuld, dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de vervolgstap duidelijk is: het verzenden van het contactformulier. Zet duidelijk in de knop wat de knop doet (de Call to Action), namelijk “Verzenden” of “Verstuur het formulier”. Je kunt hiermee spelen maar zorg in ieder geval dat duidelijk is wat de klant moet doen.
Daarnaast wil je ook zorgen dat de knop duidelijk is. Zorg dat het contrast tussen niet alleen de achtergrond en de knop groot genoeg is, maar ook die tussen de knopkleur en de tekst van de knop. Mogelijk zien potentiële klanten hem anders over het hoofd.
Dan nog de allerbelangrijkste regel: Houd. Het. Kort.
Zorg ervoor dat je écht alleen de nodige informatie vraagt. Hoe uitgebreider jouw contactformulier is, hoe groter de kans dat potentiële klanten afhaken. Mensen zijn nou eenmaal een beetje huiverig als het gaat om het delen van persoonlijke informatie. En dat is niet zo gek. Houd het daarom gewoon bij naam, mailadres en eventueel een telefoonnummer (naast natuurlijk een tekstblok voor het stellen van hun vraag) om te voorkomen dat potentiële klanten afhaken.
Wist jij dat er zoveel te vertellen was over contactformulieren?
Ik ook niet. Laat het me dus vooral weten als je iets aan deze blog hebt gehad door een reactie achter te laten of om me een berichtje te sturen via mijn socials. En mocht deze blog nou meer vragen oproepen dan beantwoorden, dan hoor ik het ook graag van je.
Related Posts:
De waarde van een chatbot voor je groeiende business
In een tijd waarin snelheid en efficiëntie cruciaal zijn, kan een chatbot een slimme toevoeging zijn aan je website. Of je nu leads wilt filteren,...
Wanneer kies je voor een meertalige website?
Veel ondernemers vragen zich af of een meertalige website bijdraagt aan een betere vindbaarheid in Google. Het korte antwoord: ja, als je het goed...
Redenen om geen Linktree te gebruiken voor je link-in-bio
Veel ondernemers halen vandaag de dag nog steeds een heleboel klanten uit Instagram. Om ervoor te zorgen dat iemand klant wordt, wil je het...
0 Comments